donderdag 8 oktober 2009

Nobelbuurvrouw

Harry Mulisch en Herta Müller zijn geen van beiden nog langer favoriet voor de Nobelprijs voor Literatuur. Müller gaat de prijs binnenkort in ontvangst nemen, Mulisch' naam zingt al zo lang rond dat bijna niemand dit nog hoort.
Wellicht dat Mulisch toch weer in beeld komt bij het Nobelcomité nu de winnares van 2009 zijn buurvrouw blijkt te zijn. In de openbare bibliotheek staan de beide voormalige favorieten rug aan rug. Mulisch strekt zich uit over bijna een hele plank, Müller moet het doen met eenzame exemplaren van Hartedief (Herztier) en De vos was de jager (Der Fuchs war damals schon der Jäger).

1 opmerking:

  1. Bedankt voor deze vaststelling. Toen ik de naam van prijswinnares Müller hoorde, vroeg ik me al af hoeveel schrijvers er qua alfabetische volgorde tussen Müller en Mulisch zouden staan. Ik bedacht me dat Mulisch waarschijnlijk nooit dichter bij een Nobelprijs zal gaan komen.

    BeantwoordenVerwijderen