donderdag 4 februari 2010

Toevalstreffer

,,Het zien van uw steden doet pijn aan mijn ogen", stond er vroeger op een elektriciteitskastje bij het Noorderplantsoen in Groningen. In Den Haag schiet mij deze frase nog wel eens te binnen als ik langs de Bezuidenhoutseweg fiets, tussen werk en thuis. Het grindbeton van de bank op de hoek met de Rijnstraat, met bijna in een oogopslag de horror van het Centraal Station. Twee minuten verderop de mokerslag van het SER-gebouw.
Met al die architectonische misdaden tegen de menselijkheid kan Bezuidenhout wel een tweede bombardement gebruiken, denk ik dan wel eens, een precisiebombardement dan, 's nachts, als al die gruwelkabinetten er verlaten bij staan.
In 1980 dacht S. Montag al aan een bombardement toen hij ooggetuige was van slopers die een gat sloegen in de statige Prinsessegracht in Den Haag.
,,Het beste lijkt het me in zo'n geval om er een paar bommenwerpers op af te sturen, die hebben per slot van rekening in Rotterdam destijds ook al veel ruimte voor nieuwe gebouwen veroorzaakt, en dan weet de burgerij tenminste meteen waar ze aan toe is."
(Uit: Zelfvernietiging, Overpeinzing 233 van 8 maart 1980 uit De kronieken van S. Montag, Nederland 1975-2010)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten