donderdag 26 februari 2009

Robert Jasper Grootveld overleeft levensloop net

Net toen ik ooit op een rustige werkochtend zat te peinzen over een opfrisbeurt van een wat stoffig portret van PvdA-Kamerlid Karin Adelmund, kwam het bericht van haar overlijden binnen. Voor het schrijven van levenslopen kies ik doorgaans oude bekenden, zodat de biografie die klaar staat voor publicatie binnen afzienbare tijd als necrologie de wereld in kan (al kun je daar nooit zeker van zijn: de collega die 25 jaar geleden de biografie van Johan Heesters schreef, zit er nog steeds aan te schaven!).
Dat Adelmunds portret al schrijvende in een overlijdensbericht veranderde is een sterk staaltje. Toen ik mij aan de volgende oude bekende zette, hield ik mijn hart vast, maar Elisabeth Eybers heeft mijn portrettering van haar dichtersleven tenminste nog enkele jaren overleefd.
Robert Jasper Grootveld was minder tijd beschoren. Afgelopen nacht gaf de anti-rookmagiƫr de geest in een verpleeghuis in Amsterdam, 76 jaar oud. Zijn biografie, Magiƫr van een Nieuwe Tijd. Het leven van Robert Jasper Grootveld, lag nog maar net in de boekwinkels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten