maandag 6 april 2009

Groningen-North

Een kiem voor Stomtoevalligerwijs viel alweer enige tijd geleden op mijn deurmat: in de Groningse Universiteitskrant (UK) stonden begin november overlijdensadvertenties van emeritus hoogleraar in de geschiedenis en filosofie van de exacte wetenschappen John North. Ik heb hem nooit ontmoet, maar ik herinner me de hooggeleerde uit de UK als een supererudiete Engelsman met een grote bril die alles en nog veel meer wist over Stonehenge en nog heel veel meer. Een dag later keerde North na jarenlange afwezigheid alweer terug in mijn gedachten, door toedoen van een krantenkolom nog wel. In zijn column memoreerde Martin Bril plekken aan de rand van de stad Groningen die hij in zijn jeugd en studententijd had bezocht. In een flat aan de Aquamarijnstraat in Vinkhuizen had hij eens het zoveelste hertentamen in een of andere niche van de geschiedenis van de filosofie moeten afleggen bij ene Michael Zeeman, geen docent, laat staan hoogleraar , maar als student-assistent wel de rechterhand van hoogleraar John North.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten